سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 91/10/12 | 1:27 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

حکومت حضرت مهدى از دیدگاه روایات‏

همان گونه که از مطالب قبل دانستیم آن حکومت مورد علاقه همه انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام در زمان ظهور حضرت بقیة اللَّه اعظم (عج) برقرار مى‏شود و مردم طعم حکومت الهى را مى‏چشند.

ولى بسیارى از صاحبان ایمان و منتظران حضرت دوست دارند بدانند که کیفیّت حکومت حضرت مهدى علیه السلام در روایات اهلبیت چگونه ترسیم شده که در بیش از سیصد روایت آمده: (یملأ اللَّه الأرض به قسطاً وعدلًا) به‏وسیله حضرت مهدى، خداوند متعال زمین را پر از عدل و داد مى‏کند.

حضرت مهدى علیه السلام در کنار خانه کعبه به فرمان الهى ظهور مى‏کند. پرچم و شمشیر و عمامه و پیراهن پیامبر با اوست و به قتل دشمنان خدا و اسلام مى‏پردازد و از ستمگران انتقام مى‏گیرد. یاران ویژه او سیصد و سیزده نفرند که در مکه به او ملحق مى‏شوند. این‏ها مردانى جنگجو و سلحشور و صالح و با ایمان، و راهبان شب و شیران روزند. دل‏هاى آنان همچون آهن، محکم، و در اطاعت از آن حضرت کوشا مى‏باشند و به هر مقصدى حرکت کنند پیروز مى‏شوند.

امام بعد از مدّتى به سوى مدینه حرکت مى‏کند و در آنجا به مبارزه مى‏پردازد و سپس با سپاه خود به سوى عراق و کوفه میرود در کوفه با سیّد حسنى ملاقات مى‏کند

. سید حسنى از بزرگان شیعه است که از ایران و ناحیه دیلم و قزوین قیام مى‏کند هرگز ادعاى امامت نداردبلکه مردم را به روش ائمه معصومین دعوت مى‏نماید پیروان زیادى پیدا مى‏کند و به‏سوى کوفه حرکت مى‏کند و مسیر را از فسق و فجور پاک میکند وقتى به کوفه مى‏رسد به او خبر مى‏دهند که امام قائم با یاران خود به نواحى کوفه آمده‏اند و چون با امام ملاقات مى‏کند امام را مى‏شناسد امّا براى آشنائى لشگریان خود با امام از حضرت مى‏خواهد مواریثى که از پیامبران نزد اوست ارائه دهد حضرت ارائه مى‏کند و نیز معجزاتى آشکار مى‏نماید نتیجةً سید حسنى و لشکریان او (به جز گروهى از آنان) با امام بیعت مى‏کند. (بحار الانوار: ج 53، ص 15، کفایة الموحدین: ص 842).

 سید حسنى و سپاهیان او با امام بیعت مى‏کنند و عیسى‏ مسیح علیه السلام از آسمان فرود مى‏آید و امام را یارى مى‏کند و در نماز به ایشان اقتدا مى‏نماید.امام علیه السلام کوفه را مرکز حکومت خود قرار مى‏دهد و شرق و غرب جهان را فتح مى‏کند و اسلام را در همه جا حکمفرما مى‏سازد.

در حکومت امام، برکات زمین آشکار و ثروت و نعمت و محصولات فراوان و فقر از بین مى‏رود به‏طورى‏که براى دادن زکوات و صدقات فقیرى پیدا نمى‏کنند، عدل و امنیّت در همه جا سایه گستر مى‏شود حتى اگر پیرزنى، طبقى از طلا و جواهر بر سر گیرد و تنها از شهرى به شهرى برود کسى مزاحم او نمى‏شود، گنجینه‏هائى که در زمین نهفته است مورد استفاده قرار مى‏گیرد، حضرت با دست کشیدن بر سر افراد، عقل‏هاى آنان را کامل مى‏کند، دین با تمامى ابعاد خود جلوه‏گر مى‏شود بدعت‏ها به‏وسیله حضرت و اصحابش از بین مى‏رود مردم به عبادات رو مى‏آورند، کسى نیست بغض اهل بیت در دلش بوده باشد.

در حکومت حضرت، نماز، زکات، امر به‏معروف، نهى از منکر به‏وضوح انجام مى‏گیرد، و این چهار به‏عنوان شاخصه حکومت امام قرار مى‏گیرد زیرا در روایتى که از حاکم حسکانى (یکى از بزرگان اهل سنت است و 210 آیه از قرآن و 1163 حدیث در فضائل اهلبیت آورده) نقل شده‏رساله وابستگى جهان به امام زمان: ص 41 که از امام باقر علیه السلام نقل مى‏نماید که: ابى عبیده حذاء از حضرت سؤال کرد: چگونه صاحب الأمر را بشناسیم؟ حضرت این آیه را تلاوت کرد «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»حج: 41 سپس حضرت فرمود: هر وقت مردى از ما اهلبیت را دیدى که برنامه‏هائى را که این آیه اعلام مى‏کند اجراء مى‏نماید از او پیروى کنید که او صاحب امر است.

در حدیثى که از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده‏ منتخب الأثر، ص 469که حضرت مهدى در موقع بیعت امورى را با مردم شرط مى‏کند از جمله این است که: دزدى نکنند، مرتکب زنا نگردند، فحش و دشنام ندهند، هتک حرمت کسى را ننمایند، به خانه‏اى هجوم نبرند، کسى رابه‏غیر حق نزنند، طلا و نقره و گندم و جو را ذخیره نکنند، شراب نخورند، خز و حریر نپوشند، راهزنى ننمایند و راه را نا امن نسازند، موادّ غذائى را احتکار نکنند و امر به‏معروف و نهى از منکر نمایند.

و نیز حضرت در ضمن بیعت، با خود شرط مى‏کند، که مانند آن‏ها عمل نماید، مثل آن‏ها لباس بپوشد و بر مرکبى که آنان سوار مى‏شوند سوار شود و به اندک، راضى گردد و حاجب و دربانى براى خود قرار ندهد و نیز از ویژگى‏هاى حکومت حضرت مهدى علیه السلام این است که: بر کارگزاران سخت مى‏گیرد، تا مبادا در انجام وظیفه خود کوتاهى کنند و یا انتظار رشوه و هدیه از جانب مردم داشته باشند.

مردم با هم مهربان مى‏شوند، باران‏هاى نافع در موقع مى‏بارد، توجه مردم به خدا زیاد مى‏شود، ویرانه‏ها آباد مى‏گردد، و دل‏هاى مردم شادمان مى‏گردد و...

و مى‏توان شاخصه حکومت حضرت مهدى را در یک جمله گفت و آن همان است که در صدها روایات آمده که قسط و عدل در جامعه گسترش پیدا مى‏کند و آنچه که در جامعه حکم فرما مى‏شود قانون ونظم است.

دو ویژگى مهم در عصر حضور

دو چیز در زمان ظهور حضرت مهدى علیه السلام در جامعه واقع مى‏شود که مى‏توان گفت:

زمینه ساز گسترش عدالت در جامعه مى‏شود.

اوّل: ارتقاء سطح علمى به‏طورى که قابل مقایسه با قبل از ظهور نخواهد بود زیرا طبق روایتى که از امام صادق علیه السلام نقل شده‏ مى‏فرماید: علم بیست و هفت حرف است و تمامى علومى را که به‏وسیله پیامبران انتشار یافته نتیجه دو حرف از آن 27 حرف است وقتى‏که حضرت قائم قیام مى‏کند آن 25 حرف دیگر منتشر مى‏سازد.دوّم: رشد عقل انسان‏ها است، امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: زمانى‏که قائم ما قیام نماید دست مبارک خود را بر سر مردم مى‏گذارد و عقول آن‏ها بر سر ایشان جمع، و نیروى فکر و تعقّل آنان کامل مى‏گردد.

در جامعه‏اى که عقل و علم حکمفرما است و فرهنگ حاکم، فرهنگ علمى و عقلانى است قهراً اخلاق نیکو، مهر و محبت ورزیدن به یکدیگر، رعایت قانون، شوق به عبودیت و بندگى خدا، حکمفرما خواهد شد در واقع گسترش عدالت در جامعه به‏طور جبر و فشار نیست بلکه زمینه‏هاى گسترش عدالت در جامعه فراهم مى‏آید، در جامعه‏اى که شاخصه آن دانش و بینش بوده باشد کجا پرونده‏هاى جنائى و حقوقى متراکم خواهد شد و در جامعه‏اى که عقول افراد آن رشد یافته جائى براى گسترش فساد و ظلم و تعدّى باقى نمی ماند.